کد خبر: ۲۴۹۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹ 21 June 2016

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: از تعداد کل روستاهای موجود در استان،یک چهارم روستاها در حال حاضر منابع آبی در اختیار ندارند که نبود منابع آبی در این روستاها هزینه سنگینی را بر ما تحمیل می کند .

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا )-منطقه سیستان و بلوچستان ،علی اوسط هاشمی در جلسه آبرسانی روستایی واقع در سالن جلسات استانداری، اظهار کرد: شرایط آب استان به گونه ای است که نیازمند نشست های فوق العاده در این زمینه شده تا به نوعی جوابگوی حداقل بخشی از نیازهای آبی مردم باشیم و سختی را در حوزه تامین آب مدیریت تا از این طریق بار را از دوش مردم کم کنیم .

وی ادامه داد: شرایط استان در خشکسالی های اخیر به گونه ای است که در حال حاضر از سال 86 تاکنون از حدود 720روستایی که به روش تانکر آبرسانی می شدند امروز به 1020 روستا رسیده است که این موضوع جریان نگران کننده ای می باشد زیرا تبعات بعدی آن به مراتب پر هزینه ترخواهد بود.

وی بیان کرد: 362 روستا از کل 1020 روستایی که برخوردار از شبکه آب بودند نیز به مخاطره افتاده اند که نزدیک به 1480روستا از نظر آبی وضعیت نگران کننده ای روبرو هستند.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه تدابیری اندیشیده شده است ،اضافه کرد: دولت حاضر را می توان دولت آب نامید چرا که در بخش جمع آوری آبهای روان تدابیر خوبی اندیشیده و همپنین سال گذشته 500 میلیون دلار از خزانه درخواست کردند تا بتوانند بخشی از آلام بی آبی روستایی را مدیریت کنند.

استاندار اظهار کرد: 157 میلیارد تومان از کل اعتبار تعلق گرفته در خصوص رفع بی آبی مناطق کشور سهم استان سیستان و بلوچستان شده است که 12 مجتمع آبرسانی در دست احداث را از این محل مدیریت کردیم و تا تیرماه سال 96، 307 روستا از نعمت آب بهره مند خواهند شد که شاهد رشد 7 درصدی شاخص آب در استان خواهیم بود که این حرکت جهشی ارزشمندی می باشد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: برخی از روستاهای استان باید مورد توجه ویژه قرار گیرند که در این خصوص تمام ظرفیت بخش های استان از جمله جهاد کشاورزی ،راه و شهر سازی ،منابع طبیعی و .. تمام منابع خود را به کار ببرند تا بتوانیم به روش تانکری آبرسانی را در روستاهای استان انجام دهیم.

هاشمی با بیان اینکه باید مسافت آبرسانی به روش تانکری را به حداقل برسانیم ،افزود: در این خصوص براساس یافته های امور آب باید در هر بخشی که از سفرهای مطمئنی برخوردار است حفاری انجام شود تا بتوانیم شعاع نزدیکتری را با روش تانکری آبرسانی کنیم.

وی ادامه داد: با کوتاه کردن مسیر انتقال آب به روش تانکری از طریق حفاری در مناطقی که سفره های زیرزمینی مطمئنی دارند علاوه برافزایش سرعت توزیع آب از اتلاف آب نیز جلوگیری خواهد شد.

وی بیان کرد: متاسفانه 362 روستا که داری منابع توزیع آب و شبکه آبرسانی بودند با افت سفره زیر زمینی مواجه شده اند که با بهسازی مجدد آنها می توان آب را در آن مناطق به جریان بیندازیم.

هاشمی افزود: باید با صرفه جویی ، ذخیره سازی و تنظیم برنامه توزیع آب در روستاها از بی آبی های در پیش روی جلوگیری کنیم.

وی در ادامه افزود: در این بخش کمیته ای را مامورکردیم تا مباحث بروکراسی اداری کند کننده اجرایی کردن طرح نباشد و هر 10 روز گزارشی از عملکرد خود ارائه می دهند.

این مسوول تصریح کرد: نکته اساسی تر رسیدن به منابع آبی پایدار در استان است تا مانند برخی استانهای کشور چون بوشهر که با آبرسانی داخل شهری روبه رو شده اند مواجه نشویم.

وی افزود: باید آینده نگری و ورود جدی در سفر ه های زیر زمینی و آب دریا داشته باشیم تا شهرهای استان دچار آبرسانی به روش تانکری نشود.

وی در پایان از شهروندان استان خواست تا با تغییر الگوی مصرف آب کمک کنند تا روزهای سخت تری را در استان به خصوص در روستاها شاهد نباشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار