کد خبر: ۲۶۳۵۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲ 20 July 2016
ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی سیستان توسط دولت تدبیر و امید تبدیل به خواست عمومی شد و همگان از این طرح به عنوان راه گذر سیستان از شرایط بحرانی فعلی یاد می کنند.
به گزارش نی زار، در تاریخ 5 آبان ماه 1394 طرح منطقه آزاد تجاری سیستان در نشست شورای عالی مناطق آزاد کشور به ریاست دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و با حضور شماری از وزرای دولت بررسی و پس از اظهار نظر و دفاع استاندار سیستان و بلوچستان (علی اوسط هاشمی) توسط اعضا به تصویب رسید و جهت تصویب به مجلس نهم ارسال شد که متاسفانه نمایندگان وقت سیستان و استان موفق به گرفتن رای اعتماد جهت تصویب منطقه آزاد سیستان نشدند و مجلس در تاریخ 5 بهمن ماه با لایحه ایجاد منطقه آزاد سیستان مخالفت کردند.
اما با گذشت چندین ماه دولت تدبیر و امید ضمن اصرار بر تصویب منطقه آزاد سیستان به عنوان خواست به حق مردم صبور و مقاوم سیستان در مقابل سختی خشکسالی 18 سال اخیر، لایحه ایجاد منطقه آزاد سیستان را به همراه چند منطقه دیگر در نقاط مختلف کشور به مجلس دهم ارسال کرد که این لایحه به صورت یک فوریت در تاریخ 23 تیرماه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
تصویب یک فوریت چندین منطقه آزاد از جمله سیستان و رفتن به کمسیون جهت بررسی بیشتر گذر از خوان اول بود و عدم رای قاطع و احتمال ریزش رای نمایندگان در طرح مجدد در صحن علنی تلاش بیشتر نمایندگان را می طلبد.
در این بین با شرایط خاص و بحرانی سیستان از نظر بیکاری و آب و هوای نامساعد می تواند در همراهی عموم نمایندگان موثر باشد.
از نمایندگان سیستان انتظار میرود ضمن ورود فعال به موضوع با بیان شرایط خاص سیستان زمینه جلب نظر و کسب رای نمایندکان مثبت نمایندگان مخالف را فراهم نمایند.
نمایندگان سیستان می توانند با بیان شرایط خاص سیستان بعنوان موافق طرح فضای مجلس را بسوی مثبت و گرفتن رای اعتماد از دیگر نمایندگان سوق دهند.
به نظر می رسد نمایندگان سیستان با بهره گرفتن از افرادی که چندین ماه بر رو این طرح کار کرده و از ابعاد مختلف بررسی های لازم را کرده اند از جمله آقای مهندس حجازی نیا دبیر منطقه آزاد سیستان می توانند موثرتر و با اطلاعات بیشتر از این خواست عمومی مردم سیستان در صحن علنی مجلس دفاع کنند.
به هر حال همگان بر این واقفند که ایجاد منطقه آزاد می تواند تحولی در سیستان بوجود آورد و همچنین ضامن رونق کلیدور چابهار - میلک باشد و نقش مهم خود را در تجارت با افغانستان تضمین کند.
امید است با همت نمایندگان و دعای خیر مردم دردکشیده سیستان این مهم به سرانجام مطلوب برسد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار