مرزهاي كرمانشاه بستري مناسب براي توسعه مبادلات تجاري با عراق است

معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه گفت: خسروي و سومار دو مرز مهم تجاري با كشور عراق هستند كه توسعه زيرساخت هاي آن ها با شتاب در حال انجام است.
کد خبر: ۴۵۸۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳ 12 July 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از  رروابط عمومي و امور بين الملل استانداري كرمانشاه؛ مهندس رضا رحیمی در نشست با هیأت تجاری و بازرگانی استان دیالی عراق که در استانداری کرمانشاه برگزارشد، با تبريك آزادي شهر موصل و پيروزي مردم عراق بر گروه داعش اظهار داشت: آرزوي پيشرفت، امنيت و آرامش بيشتر را براي ملت و دولت عراق داريم و اميدواريم روزهاي بسيار بهتري پيش روي اين مردم باشد.

معاون اقتصادي و توسعه منابع استانداري كرمانشاه افزود: مردم ایران و عراق داراي ریشه های مشترك مذهبي، فرهنگی و تاریخی بسیاری هستند و اين ريشه هاي مشترك مي تواند بسترساز پیشرفت روزافزون روابط تجاري و بازرگاني و گردشگري ميان دو کشور باشد.

اين مدير ارشد اقتصادي استان اظهار داشت: سفر هيئت بازرگاني استان ديالي به كرمانشاه در همين راستا صورت گرفته است و مي تواند زمينه توسعه روابط اقتصادي و تجاري و نزديكي بيشتر ميان دولت ايران و عراق را فراهم كند.

وي در دنباله سخنانش ادامه داد: سومار یکی از مرزهای مهم استان کرمانشاه است که در همسایگی استان دیالی عراق واقع شده است و در حال حاضر زيرساخت هاي اين بازارچه از محل اعتبارات ملی و استانی در حال تکمیل است و روند توسعه آن با شتاب در حال انجام است.

مهندس رضا رحيمي افزود: از قديم الايام سومار به مندلي يكي از مرزهاي مهم تجاري و مسافري به كشور عراق بوده و اين جايگاه ممتاز دوباره در حال احياء است.

معاون اقتصادي و توسعه منابع استانداري كرمانشاه ادامه داد: بر اساس آمار روزانه تا 300 کامیون کالا از مرز سومار به كشور عراق و بخشي هم به استان ديالي صادر می شود و اميدواريم اين ميزان همچنان رو به افزايش باشد.

اين مدير ارشد اقتصادي عنوان كرد: اين زيرساخت ها و امكانات در مرز خسروي  به شكل بسيار گسترده تري وجود دارد. زيرساخت هاي اين مرز مهم به منظور تردد زوار در ايام اربعين همچنان در حال توسعه است و اين امر مي تواند توسعه گسترده تر حوزه هاي تجارت و بازرگاني و گردشگري را در پي داشته باشد.

مهندس رحیمی اضافه کرد: در مرزهاي سومار و خسروی این امکان وجود دارد که کالاهاسایر استان های کشور به كشور عراق  از اين مرزها صادر شود.  

وی با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های استان کرمانشاه در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی، دامپروری، فلزي، شيميايي و زیرساخت های ارتباطی و ... گفت: استان كرمانشاه در هر كدام از حوزه هاي صنعتي و كشاورزي بيش از هزار واحد فعال و بزرگ دارد كه كالاها و خدمات توليدي آن ها از اين قابليت برخوردار است كه به مقصد عراق و استان ديالي صادر شود.

مهندس رضا رحيمي شرکتهاي خدمات فنی و مهندسی توانمند را یکی از ظرفیت های استان کرمانشاه دانست و گفت: این شرکت ها در حوزه های صنعت و کشاورزی داراي نیروهای متخصص و ماهری هستند که می توانند به سرمايه گذاران استان دیالی در زمينه اجراي پروژه های بزرگ صنعتي، كشاورزي و خدماتي مشاوره ارايه دهند.

معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه ادامه داد: در استان همچنين ظرفیت های بسياري در حوزه پزشکی، درمانی و سلامت وجود دارد. در حال حاضر نیز بیماران زيادي از شهرهاي شمال عراق مانند اربيل، سلیمانیه و دهوك برای درمان به کرمانشاه سفر می کنند. اين امكان براي ساكنين استان ديالي نيز فراهم است تا با بهره گيري از امكانات پيشرفته و گسترده كرمانشاه به درمان خويش بپردازند.

اين مدير ارشد اقتصادي كرمانشاه ادامه داد: كرمانشاه از ظرفيت فرودگاهي بسيار خوبي براي جابجايي مسافرين به ديگر شهرهاي بزرگ ايران مانند تهران و مشهد برخوردار است. هم اكنون در طی هفته بیش از 110 پرواز از فرودگاه بین المللی کرمانشاه انجام می گیرد و گردشگران استان ديالي که قصد سفر به مرکز کشور و یا زيارت اماکن مقدس را دارند می توانند از فرودگاه کرمانشاه برای تردد استفاده کنند.

وی اضافه کرد: راه آهن کرمانشاه که متصل به مرکز کشور و سایر استان های ایران است، به زودي رسماً افتتاح مي شود. راه آهن ظرفیت بسیار خوبی است که مي توان کالاها و مسافرین عراقی را ازاين طريق به مرکز و مرزهاي دريايي كشور منتقل كرد.

معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه خاطرنشان ساخت: از دیگر برنامه های دولت اتصال راه آهن کرمانشاه به مرز خسروی است. این پروژه تاکنون 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طی دو سال آینده به بهره برداری مي رسد. پیشنهاد می کنیم مديران استان ديالي برای اتصال راه آهن سراسری ميان ایران و عراق از طريق منظريه عراق اقدام كنند.

اين مدير ارشد اقتصادي درادامه از تحصیل 200 دانشجوی عراقی در دانشگاه های استان کرمانشاه خبرداد و يادآور شد: در استان کرمانشاه، بیش از 5 دانشگاه رسمی فعالیت می کنند و هر كدام  در شهرستان هاي استان نیز دانشکده هایی احداث كرده اند. همچنين برخي مانند دانشگاه رازی کرمانشاه هم اكنون پذیرش دانشجوبان خارجی صورت می شود.



اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار