جو بایدن در واکنش به مجرم شناخته شدن ترامپ از آمریکایی‌ها خواست تا این حکم را بپذیرند و گفت: زیر سوال بردن دادگاه توسط ترامپ «خطرناک و غیرمسئولانه» است.
کد خبر: ۱۱۶۹۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۸ 01 June 2024

در پی مجرم شناخته شدن «دونالد ترامپ» از سوی هیات منصفه دادگاه نیویورک، «جو بایدن» ضمن آنکه از آمریکایی‌ها خواست تا این حکم را بپذیرند، زیر سوال بردن دادگاه توسط ترامپ را «خطرناک و غیرمسئولانه» خواند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور که با «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی رقابت می‌کند، روز پنجشنبه توسط هیات منصفه دادگاه نیویورک به اتهام پرداخت حق‌السکوت به بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی در ۳۴ فقره مجرم شناخته شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از رئیس‌جمهور آمریکا گزارش کرد: «اصول آمریکایی که هیچکس بالاتر از قانون نیست، مجددا مورد تایید قرار گرفت. به دونالد ترامپ فرصتی داده شد تا از خود دفاع کند. هیاتی متشکل از ۱۲ نفر او را قضاوت کردند و اکنون او مثل هر شخص دیگری می‌تواند درخواست تجدید نظر دهد.»

ترامپ که همچنان این اتهامات را رد می‌کند، مدعی است که تمامی این اقدامات توسط رقیبش بایدن و افرادش طراحی شده است و هم‌چنین قاضی این پرونده را «ظالم» توصیف کرد.

جو بایدن در ادامه اظهاراتش که اولین بیانیه او پس از مجرم شناخته شدن ترامپ تلقی می‌شود، افزود: «بی‌احتیاطی، خطرناک و غیرمسئولانه است که کسی بگوید تقلب شده است، فقط به این دلیل که حکم صادر شده را دوست ندارد. سیستم قضایی ما نزدیک به ۲۵۰ سال پایدار بوده و به معنای واقعی کلمه سنگ بنای آمریکاست. به کسی اجازه نخواهیم داد سیستم قضایی ایالات متحده را نابود کند.»

ترامپ در این پرونده به جعل اسناد مالی با هدف پنهان‌کردن حق‌السکوت متهم بوده و این حکم او را به اولین رئیس‌جمهور آمریکا بدل می‌کند که مجرم شناخته می‌شود.

حکم محکومیت ترامپ قرار است ۱۱ ژوئیه (۲۱ تیر) صادر شود و روزنامه واشنگتن‌پست نوشته او با چهار سال حبس روبرو خواهد شد. ترامپ اما همچنان اظهار بی‌گناهی کرده و گفته است: «این دادگاه، تقلبی و مایه‌ننگ بود. مردم در روز پنج نوامبر (روز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا) حکم واقعی را صادر می‌کنند. کشور ما به سمت جهنم می‌رود. ما تا آخر مبارزه می‌کنیم.»

ترامپ که مجرم شناخته شده، قطعا درخواست تجدیدنظر خواهد کرد و این فرآیند تجدیدنظر ممکن است ماه‌ها یا حتی بیشتر طول بکشد. تیم وکلای او سپس با دادگاه استیناف منهتن و احتمالا دادگاه‌های تجدیدنظر روبرو خواهد شد. به این ترتیب بسیار بعید است که ترامپ با دستبند از دادگاه خارج شود و پیش‌بینی می‌شود بعد از ارائه درخواست بازنگری، به قید وثیقه آزاد بماند.

هر چند احتمال به زندان رفتن ترامپ روی کاغذ وجود دارد، اما بسیار بعید است که ترامپ در صورت مجرم شناخته شدن، به زندان بیفتد. ۳۴ اتهامی که علیه او مطرح است، در نیویورک جزو جرایم کلاس E محسوب می‌شوند که پایین‌ترین سطح جرم در این ایالت است. هر کدام از این اتهام‌ها حداکثر چهار سال حبس دارد.

طبق قانون اساسی آمریکا ترامپ هنوز می‌تواند برای ریاست جمهوری نامزد شود. قانون اساسی آمریکا شرایط نسبتا کمی برای صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری تعیین کرده است؛ آنها باید دست‌کم ۳۵ سال داشته باشند، شهروند متولد ایالات متحده باشند و حداقل ۱۴ سال در این کشور زندگی کرده باشند. هیچ قانونی برای جلوگیری از نامزدی کسانی که سوابق جنایی دارند، وجود ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار