بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان
به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان وزش باد های 120 روزه سیستان به تناوب تا اواخر هفته تداوم خواهد داشت. با کاهش وزش این بادها تا روز یکشنبه بتدریج از شدت وزش باد در شهرهای شمالی استان کاسته خواهد شد، ولی از روز دوشنبه با افزایش شدت وزش باد، شاهد گردوخاک در نواحی سیستان خواهیم بود.
کد خبر: ۲۵۰۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴ 25 June 2016
به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان وزش باد های 120 روزه سیستان به تناوب تا اواخر هفته تداوم خواهد داشت. با کاهش وزش این بادها تا روز یکشنبه بتدریج از شدت وزش باد در شهرهای شمالی استان کاسته خواهد شد، ولی از روز دوشنبه با افزایش شدت وزش باد،
بر پایه این گزارش در این مدت شاهد گردوخاک در نواحی سیستان خواهیم بود. در نواحی مرکزی و نوارغربی استان طی این مدت وزش باد خواهیم داشت که دربرخی ساعات همراه با گردوخاک بوده و سبب کاهش دید خواهد شد. همچنین در نواحی جنوبی شاهد آسمانی غبارآلود و در بعدازظهرها با افزایش ابر خواهیم بود. دریای عمان بویژه در نواحی شرقی نسبتاً مواج می باشد. از نظردمایی از امروز بتدریج افزایش دما را درطول روز برای نیمه شمالی استان خواهیم داشت.

وزش باد ۱۲۰روزه (محلی: لوار) از اوائل ارديبهشت ماه شروع شده و تا شهريور و حتي مهرماه ادامه دارد كه به دليلمدت وزشبه نام بادهاي 120 روزه مشهور است. حداكثر سرعت باد در تيرماه تا 100 كيلومتر در ساعت مي‌رسد و در بعضي منابع براي حداكثر سرعت اين باد ارقام بالاتري نيز ذكر شده است. متوسط سرعت باد در ماه‌هاي تابستان در حدود 26 كيلومتر در ساعت و در ماه‌هاي زمستان به13 كيلومتر در ساعت ميرسد. جريان باد در سيستان در كليه فصول سال برقرار است و بيشترين موارد وزش باد مربوط به تابستان است .

سابقا و پیش از خشک شدن دریاچه هامون، وزش بادهای 120 روزه سبب تلطیف و خنک شدن نسبی هوا می‌شد که امروزه با خشک شدن این تالاب، شاهد گردوغبار گسترده و افزایش گرمای منطقه می‌باشیم که به این بادها لوار سوزان می‌گویند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار